Thursday, March 31, 2011

TakZiaH ShAmZaRiNa!!

Hari ini PPKI telah dikejutkan dengar berita pemergian ayah Shamzarina. Encik Sulaiman Atan telah meninggal kira-kira jam 2.00 pagi akibat serangan jantung. Takziah buat Sham... Insaf kami. Benarlah mati itu pasti..

Shamzarina merupakan anak kedua daripada 3 beradik. Murid mikrosefelus ini baru berusia 11 tahun. Kakak beliau pula menuntut di Tingkatan 1 manakala adik beliau baru berusia 2 tahun. Ibunya surirumah manakala arwah ayahnya bekerja kampung.

Guru-guru PPKI telah menziarahi beliau di rumah PPRT yang baru saja siap dibina. Jenazah sudah siap dikafankan. Sham lengkap bertudung menyambut kehadiran kami dengan salaman & senyuman. Fahamkah anak ini makna kehilangan??

Tatkala bacaan yasin dimulakan, Sham duduk di pangkuan GPK PPKI kami. Tidak lama, kedengaran tangisan kecil dari anak ini. Sayunya hati mendengar dan melihatnya. Sabarlah nak..

Setelah bacaan tahlil & yasin, saudara terdekat membuka bahagian muka untuk menatap wajah arwah, tatkala Sham dipanggil untuk melihat sama, beliau hanya menggeleng-gelengkan kepala. Terlalu pedih dan sedih hatinya. Ayahnya yang menghantar ke sekolah setiap pagi telah pergi. Bagaimana selepas ini? Ibunya tidak tahu menunggang motosikal. Adakah Sham tidak akan bersekolah selama-lamanya??

Untuk itu, kami pihak PPKI telahpun punya jalan penyelesaian. Tapi bagaimana untuk kehidupan seharian beliau sekeluarga?












No comments: